Verdens sykkeldag: Familier og misjonærer på to hjul

Verdens sykkeldag som feires årlig den 3. juni er ment å være til glede for folk fra alle samfunnslag. Sykkelen har sørget for transport og rekreasjon i over 200 år. Det har også blitt et kjennetegn på misjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som sykler gjennom gatene i Europa.

Missionaries_Bicycle
To misjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Ungarn.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

“Det er de som har sorte navneskilt og søte sykkelhjelmer,” er hvordan misjonærene ofte blir beskrevet, ifølge Kirkens nettside. De fleste unge som virker som misjonærer lærte å sykle i familien, spesielt i Europa der 20 millioner sykler selges hvert år.

“I Nederland er sykler en transportmåte og ikke bare til rekreasjon,” forteller Christiaan Kleijweg, en siste dagers hellig fra Voorschoten, vest i Nederland. “Landet vårt er lite med 17 millioner innbyggere, men vi har 37 000 kilometer med sykkelstier der vi hvert år sykler 15 milliarder kilometer. Det er nesten 900 km per person hvert år! Tilsammen har vi 23 millioner vanlige og elektriske sykler, noe som med et gjennomsnitt på 1,3 sykler per person er unikt i verden. For mange er sykling knyttet til familien. Foreldre og barn drar på sykkeltur sammen.”

Missionaries_Bicycle2
Et bilde fra Gospel Media biblioteket av to misjonærer som sykler.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Erlangen har lenge vært kjent som en av Tysklands mest sykkelvennlige byer. En tredjedel av alle reiser gjøres på sykkel, tre ganger det nasjonale gjennomsnittet. Mange i Erlangen sykler til og fra skole og arbeid, utfører ærend og reiser til med på to hjul for å se et teaterstykke eller gå i kirken.

Familien Grünke er ikke annerledes. Leonhard fylte nylig 80 år, men pensjonerte seg for bare noen uker siden etter 46 år med en ekstrajobb, der han og hans kone har byttet på å levere aviser på sykkel – en tur på 10 kilometer som tar to til tre timer hver morgen. Deres to sønner har en gang syklet over 230 kilometer til Frankfurt tempel sammen med noen venner for å delta på en ungdomsaktivitet.

Bicycle_woman
En ung kvinne med en sykkel. Mange misjonærer lærte å sykle i sin familie.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum i Kirken, også fra Tyskland, har gode minner med å tilby sin fremtidige kone skyss til kirken på sin sykkel.

I april 2018 erklærte FNs generalforsamling 3. juni som verdens sykkeldag. Ifølge FN er sykkelen et enkelt, pålitelig og miljøvennlig bærekraftig transportmiddel.

I tillegg til at den er praktisk er sykkelen brukt med varierende intensitetsnivå. Enten man deltar i konkurransesykling eller en fritidstur i parken med sine kjære er det mange måter å nyte en sykkeltur på. Sykkelen styrker og opprettholder levebrød, tilbyr rekreasjon og bidrar til å vedlikeholde fysisk og følelsesmessig velvære for millioner av mennesker over hele verden.