JustServe-bevegelsen

Det begynte i det små. I januar 2018 ble Catherine og Clive Jolliffe, som bor i England, bedt av sin kirke om hjelp til å skaffe tjenestemuligheter i Storbritannia. I dag er det over 2 300 prosjekter tilgjengelig der. Fra et lite pilotprogram i Leeds vokste JustServe-bevegelsen over hele Storbritannia og Irland innen utgangen av 2019, og er nå på vei inn i andre deler av Europa.

JustServe er et nettsted og en app som ble startet av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige for å få kontakt med dem som ønsker å bidra med tjenestemuligheter. Den ble introdusert i 2019 på G20 Interfaith Forum i Japan som en gave til lokalsamfunn. Nettstedet sørger for en plattform for organisasjoner som trenger hjelp til å legge inn sitt prosjekt uten at det koster dem noe. Ved å registrere seg på JustServe-nettstedet eller -appen, kan frivillige koble sine interesser og evner til tilgjengelige prosjekter.

JustServe_Granada_Spain01
Opprydningsprosjekt i Granada i Spania2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Sommeren 2020 begynte Jolliffes, til tross for covid-19-pandemien, å videreføre JustServe til Portugal, Spania, Nederland, Belgia, Frankrike, Ungarn, Tyskland, Østerrike og Sveits. Nylig sluttet Finland seg til saken. Det er et stort prosjekt som involverer oversettelser, opprettelser av nettsteder og juridiske hensyn.

Til dags dato har Jolliffes trent seks ektepar til å markedsføre innsatsen i sine respektive land. Ingen av disse ekteparene hadde hørt om JustServe før de begynte å samarbeide med dem. Alle har en sterk overbevisning om hvordan denne bevegelsen vil være til velsignelse i deres land. Etter å ha samarbeidet med JustServe i over tre år, har Catherine sett hvordan det hjelper dem som ønsker å gjøre godt, “å samarbeide om å forbedre sitt lokalsamfunn, vise kjærlighet til sine medmennesker og arbeide sammen uavhengig av tro og kultur.”

JustServe-ledere lærer opp spesialister i lokale forsamlinger over hele landet for å finne og legge til prosjekter på nettstedet. Etter hvert som spesialistene deler informasjon om JustServe, blir medlemmene “svært entusiastiske med hensyn til muligheten til å bidra og bli anerkjent som gode borgere.”

Spania var det første av disse landene som lanserte nettstedet. I koordinasjon med lokale myndigheter, gjennomførte frivillige en opprydning i Granada i samarbeid med en nabolagsforening. Hver lørdag arbeider JustServe-frivillige sammen om å holde byen ren og attraktiv.

JustServe_Granada_Spain02
JustServe-prosjekt i Granada i Spania2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

På Kanariøyene deltok kirkens medlemmer sammen med Virgen de Coromoto, en lokal organisasjon, på forskjellige prosjekter blant kanariske og venezuelanske lokalsamfunn. Da husleien ble for mye for organisasjonen, ble Kirkens lokale møtehus tilbudt for distribusjon av mat en gang i måneden. Ansatte i matbanken satte pris på muligheten til å bruke bygningen uten at det kostet dem noe, og sa at “forenet kan vi gjøre mye mer.”

JustServe_CanaryIslands_Spain
Distribusjon av mat på Kanariøyene i Spania2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Implementeringen er forskjellig i hvert land, avhengig av lokale behov og den konkrete bakgrunnen og erfaringen til JustServe-ledere der. I de tyske landene, Nederland og Storbritannia er også andre lignende plattformer tilgjengelige, dette er ganske enkelt en annen mulighet. JustServe gir imidlertid en enkel struktur og blir tilbudt som en gave til landet.

I motsatt fall finnes det for tiden ingen formell plattform for tjenestemuligheter i Portugal. De som ønsker å melde seg frivillig, er avhengige av avisannonser og jungeltelegrafen for å kartlegge behov. JustServe-portalen vil gi en spennende mulighet til enkelt å finne måter å tilby tjeneste på i sitt lokalsamfunn via en nettbasert plattform, og vil være til velsignelse i samfunnet. Frivillige i Frankrike samarbeider med Kirkens ledere og næringslivsledere om å utvikle relasjoner. Dette vil forberede dem og gjøre dem klar mens de venter på implementering av nettstedet.

Tjenestemuligheter finnes overalt. Hvordan finner du dem? Hvis initiativet allerede finnes i ditt land, kan du bare gå til JustServe.org. Sett din situasjon sammen med behov som er oppført på nettstedet. Inviter familie eller venner og ha det moro med å yte tjeneste sammen. Eller gjør det alene og få nye venner. Hjelp JustServe å vokse og forbedre ditt lokalsamfunn. Bli med!