Vær med og feire verdens blodgiverdag

Blodgivning redder små liv

Du husker ikke alltid på behovet for blodgivning før du ser en reklame fra Røde Kors, en plakat om blodgivning, eller før en av dine nærmeste har behov for en livreddende blodoverføring. Rebecca Waring, et medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Storbritannia, forteller om da hun innså at hennes lille nyfødte, Megan, trengte blod for å redde livet.

Til tross for at Megan var født på termin, hadde hun lav fødselsvekt. Foreldrene til Megan, William og Rebecca Waring, fikk den hjerteskjærende nyheten om at noe var galt med den lille piken deres. En hjertespesialist bekreftet at Megan hadde en alvorlig medfødt hjertefeil kjent som Fallots tetrade (TOF). Denne sjeldne tilstanden får oksygenfattig blod til å strømme ut av hjertet og inn i resten av kroppen.

Waring_family_2021
Familien Waring, Rebecca (t.v.), Megan, Ezekiel, William og Dylan er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i England. Foto: Brett Beresford© 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

For å reparere hjertefeilen, ville Megan måtte ha åpen hjertekirurgi bare 4 måneder gammel.

Legene fant ut at Megans blodtype var O negativ. Dette er en av de sjeldneste blodtypene, som bare 6,6% av verdens befolkning har, og sykehuset sendte ut et varsel over hele byen etter blodgivere med O negativt blod.

Familien Waring og menigheten deres fastet og ba om frivillige til å gi blod. Allerede neste dag ble deres bønner besvart da 73 fremmede responderte på varselet. Rebecca husker de intense følelsene hun hadde da hun så folk strømme inn på sykehuset for å hjelpe barnet hennes.

“Innen en dag dukket 73 personer opp. Noen hadde reist fra Newcastle, som ligger 3 timers kjøretur unna bare for å kunne gi,” sier Rebecca. “Og jeg kunne naturligvis ikke si: ‘Det er min datter du hjelper’, men jeg sto ved inngangen og så folk komme inn og spørre hvor de skulle gå. Og ja, det var et enormt stort svar på bønn.”

Megan fikk 14 blodoverføringer, en for hver time hun ble operert. Med hjelp fra de frivillige som ga blod, ble Megans liv reddet den dagen.

Blodgivning redder millioner av liv, akkurat som Megans, hvert år. Donert blod brukes til en rekke ting som hos traumepasienter, ved barnefødsler, anemi, blodlidelser, kreftbehandling og mange andre ting. Statistikk fra Verdens helseorganisasjon viser at å gi 1 enhet blod kan redde opptil 3 liv.

Den 14. juni hvert år feirer land over hele verden verdens blodgiverdag. Ifølge Verdens helseorganisasjon er dagen ment å takke de frivillige, ubetalte blodgiverne for deres livreddende gaver i form av blod og for å øke bevisstheten om behovet for regelmessige blodgivning for å sikre kvalitet, sikkerhet og tilgang på blod til pasienter i nød.

Familien Waring gir tilbake for å vise sin takknemlighet for blodoverføringene som reddet Megans liv. Megans far og bestefar gir blod en gang i måneden i et forsøk på å gi tilbake til lokalsamfunnet som reddet Megans liv.

Megan_Waring_2021
Megan Waring fra Leeds i England er nå en frisk, ung jente etter å ha blitt diagnostisert med en livstruende hjertetilstand som nyfødt i 2008. Foto: Rebecca Waring© 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Tretten år senere liker Megan mye av det en normal tenåring ville gjort som fotball, tennis og dans. Rebecca elsker å se sin friske datter utføre alt de aldri forestilte seg at deres lille, syke baby noen gang ville være i stand til å gjøre.

“Noen ganger ser jeg på henne og tenker: Hvordan skjedde dette?” sier Rebecca. “Hun gikk fra å være denne lille babyen som knapt nok hadde energi til å gråte, til en energisk og skjønn person, full av liv.”

“Du tenker ikke på å gi blod før du er den som trenger det, eller barnet ditt er den som trenger det,” sier Rebecca. “Jeg tror ikke engang vi ville tenkt på det om vi ikke så sårt hadde trengt det. Derfor tror jeg folk som deler historier om sine personlige erfaringer, bidrar til å øke bevisstheten rundt det.  Du trenger kanskje trygt blod en dag, og da må det være der.”