Tre land, tre nye nyhetsredaksjoner

I Tsjekkia, Polen og Romania kan for første gang de som søker informasjon om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, nå gå inn på et nettsted som er rettet spesielt mot dem. Nylig har tre nye Nyhetsredaksjon-nettsteder blitt publisert, og dermed slutte seg til de eksisterende 72 lands- eller områdespesifikke Nyhetsredaksjon-nettstedene rundt om i verden. Avdeling for informasjon og samfunnskontakt i området Europa lanserer disse nettstedene for å kommunisere bedre med nyhetsmedier, opinionsledere og allmennheten i disse tre landene. James McConkie, misjonspresident i Tsjekkia, sier at “å hjelpe offentligheten å ha en korrekt forståelse av hvem vi er som folk og trossamfunn, er avgjørende for Kirkens vekst og stabilitet i Tsjekkia”. Alle aspekter av de kommende Nyhetsredaksjon-nettstedene er rettet mot nettopp dette – å hjelpe andre å forstå Jesu Kristi Kirke bedre. Den nye nettansvarlige i Romania, Izabela Geambasu, gleder seg til å begynne å administrere nyhetsredaksjonen for sitt eget land. Hun er særlig begeistret for fordelene med et nettsted på rumensk. Selv om den internasjonale nyhetsredaksjonen er en fantastisk informasjonsressurs, kan det være vanskelig for ikke-engelsktalende å navigere. “I den rumenske nyhetsredaksjonen vil de nå kunne finne svar på sine spørsmål på sitt eget språk,” sier Izabela.

Disse nye nettstedene er spesielt brukervennlige, og ikke bare fordi de er på landets morsmål. De som besøker de nye nettstedene, vil oppdage at Kirken har gjort om disse nettstedene til en slags dialog – en samtale mellom allmennheten og Kirken. Dette er tydelig i disse nettstedenes nye bloggdeler med plass til kommentarer, i tillegg til at det finnes kontaktopplysninger for spørsmål som ikke er direkte besvart i nettstedets innhold. Disse nettstedene gjør det imidlertid enkelt å finne svar på et spørsmål, med mer innhold på forsiden og en Emner og bakgrunn-del som er organisert etter emne. Brukerne vil også få tilgang til en ny multimediadel som samler bilder, video og lyd som er tilgjengelig for bruk av nyhetsmedier, bloggere og andre. I tillegg til informasjon om Kirkens lære og praksis, “vil medier og andre interesserte finne oppdatert informasjon om Kirkens lokale og internasjonale religiøse og sosiale aktiviteter og tjeneste,” sier Robert Magnuski, leder for informasjon og samfunnskontakt i Polen. På grunn av lokaliserte nettsteder vil det bli mye lettere for medier og andre å se hva Kirken gjør i deres land.

De tre nettstedene har samme design som Kirkens internasjonale nyhetsredaksjon.