Emne

Slektshistorisk bibliotek

FamilySearch driver det største genealogiske bibliotek i verden – Slektshistorisk bibliotek i Salt Lake City, Utah. Denne verdenskjente fasiliteten har gratis adgang for publikum.

Biblioteket er bemannet med erfarne forskningskonsulenter og frivillige som kan hjelpe nybegynnere å komme i gang med slektsforskning, eller hjelpe erfarne slektshistorikere å finne ny informasjon. Medarbeidere kan foreslå kilder å søke i, svare på spørsmål om geografi eller språk, og gi veiledning om hvilke opptegnelser som er tilgjengelige for et bestemt sted, samt hvordan man bruker dem. Biblioteket tilbyr også gratis kurs og arbeidsgrupper både på stedet og på Internett for dem som ikke kan reise til Salt Lake City.

Bibliotekets samling inneholder navn på mer enn 3 milliarder avdøde mennesker fra over 100 land. Denne informasjonen oppbevares på:
• 2,4 millioner ruller mikrofilm
• 727 000 mikrokort
• 356 000 bøker, publikasjoner og andre formater
• Over 4500 tidsskrifter
• 3725 elektroniske ressurser

I økende grad gjøres disse materialene tilgjengelige på FamilySearch sitt nettsted. De opptegnelser som fortsatt bare finnes på mikrofilm eller mikrokort kan finnes ved å søke i FamilySearch-katalogen. Mange kilder kan lånes ut til lokale slektshistoriske sentre mot en liten avgift.

Slektshistorisk bibliotek er en av defremste turistdestinasjonene i Utah, med titusenvis av mennesker som foretar en pilegrimsreise til fasiliteten hvert år. De som vurderer et besøk til Salt Lake City, finner mer informasjon om å besøke slektshistorisk bibliotek på FamilySearch.org.