Mormoner i Europa trår til for å hjelpe flyktninger

Mormoner i Europa, med støtte fra Kirkens hovedkvarter i USA, øker sin hjelp til flyktninger som kommer til Europa.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – “mormonenes” offisielle navn – har hjulpet flyktninger i Midtøsten i mer enn ti år, og har levert hundretusener av pledd, klær, medisinske nødforsyninger, mat og andre ressurser til flyktningene i Jordan, Libanon, Tyrkia og Syria.

Eldste Patrick Kearon, som sammen med sine to rådgivere har ansvar for en halv millioner medlemmer av Kirken i Europa, sier at Kirken har lovet ytterligere 4,6 millioner euro til øyeblikkelig hjelp til hjemløse familier på grunn av krisen i Europa, og at mer vil komme.

“Vi fortsetter å bli rørt, i likhet med så mange andre, av historier og bilder av personer som strever for å skaffe seg grunnleggende nødvendigheter som mat, vann og midlertidig husly,” sier han. “De har mistet så mye.”

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige vil sende en del av pengene til etablerte frivillige organisasjoner, blant annet FNs høykommissær for flyktninger, UNICEF, Catholic Charities, International Medical Corps og Physicians for Human Rights. Andre midler vil kanaliseres gjennom lokale kommuner og offentlige organer som deltar i å hjelpe flyktninger.

“Kirken har, og vil fortsette å hjelpe dem som er evakuerte og hjemløse i konfliktsoner eller omkringliggende land som de har flyktet til,” sier Sharon Eubank, leder for Kirkens humanitærtjeneste. Siden 1985 har Kirken ytt bistand og drevet utviklingsprosjekter for humanitære formål uavhengig av mottakernes nasjonalitet eller livssyn.

Sammen med mange andre over hele Europa, følger også Kirkens lokale forsamlinger oppfordringen om å hjelpe til med flyktningkrisen, sier eldste Kearon.

I Skottland har mer enn 2000 personer forenet sine krefter for å sende klær, tepper og andre nødvendige forsyninger til dem som flykter over landegrenser. Med koordinering fra organisasjonen Dumfries and Galloway Refugee Action charity group, sluttet siste-dagers-hellige seg til mange andre ved å levere sårt tiltrengte forsyninger til et av mormonkirkens møtehus, et av 30 lokale innsamlingssteder.

I Tyskland samarbeidet flere forsamlinger i München om å hjelpe et lokalt flyktningmottak ved å bygge en innervegg, sortere donerte klær og levere 170 pakker med hygieneprodukter, kornbarer, tegnesaker og kosedyr. Forsamlingen i Darmstadt samarbeider med flere lokale hjelpeorganisasjoner gjennom hele året for å tilrettelegge for donasjoner i form av klær, møbler og andre varer til flyktninger.

I Huddersfield i England deltar medlemmer av Kirken i en stor innsats i hele lokalsamfunnet for å samle inn klær, sortere, stable og pakke det til forsendelse.