«Hvem tror du at du er?»

Mormonenes slektsforskningssentre i Norge er åpne for alle – få hjelp til å finne din slekt.

"Hvem tror du at du er?" er en norsk dokumentarserie om slektsforskning som gikk første gang på NRK1 i 2011. Serien handler om kjente personer som finner ut av hvem deres forfedre var via slekstforskning.

Mormonene (Jesu Kristi Kirke av Siste Dager Hellige) har 12 lokale slektshistoriske sentere i Norge hvor alle kan få tilgang til genealogiske opptegnelser og få personlig assistanse med sin slektshistorie for å finne ut av hvem tror du at du er.

Tom-Atle Herland, leder av Nasjonalt Råd for Informasjon og Samfunnskontakt:

"Sentrene har gratis adgang for publikum og er bemannet av kunnskapsrike frivillige. Hver fasilitet tilbyr både nybegynnere og erfarne slektshistorikere verktøy og ressurser for å lære om sine forfedre. Medarbeidere kan foreslå kilder å søke i, svare på spørsmål om geografi eller språk, og gi veiledning om hvilke opptegnelser som er tilgjengelige for et bestemt sted, samt hvordan man bruker dem."

Sentrenes samling inneholder navn på mer enn 17 milliarder avdøde mennesker fra over 100 land.

I økende grad gjøres disse materialene tilgjengelige på FamilySearch sitt nettsted.

Gå inn på FamilySearch-nettstedet for å finne det slektshistoriske senteret som er nærmest deg.

Oversikt over slektshistoriske sentere med utstyr:

Bergen

Berit Marie Aspevik