Den nye påskekonserten 'Forløseren' skildrer Kristi liv og tjenestegjerning gjennom hellig musikk og inspirert kunst

Konserten vil bli sendt 26. mars og være tilgjengelig frem til midten av april

En ny påskekonsert som feirer vår Frelser Jesu Kristi liv og tjenestegjerning,er produsert av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Europa, og vil bli sendt f.o.m. den 26. mars 2023. Tittelen er ‘Forløseren’ og programmet inneholder musikk fra Jenny Oaks Bakers album med samme navn, og ble nylig filmet med henne og et ungdomsorkester og -kor i Goshen i Utah. Dette er filmet på samme sted som serien Bibelvideoer for mange år siden.

Eldste Hans T. Boom, trossamfunnets leder i området Europa nord, sa: “Dette er første gang Kirken i Europa har produsert en konsert spesielt for påskehøytiden. Kombinasjonen av vakker musikk, kraftfulle bilder og kunst av verdenskjente europeiske malere, gir denne svært spesielle høytiden ytterligere betydning. Vi håper medlemmer og venner av Kirken føler seg inspirert ved å se på, og også styrkes i sitt ønske om å følge Jesus Kristus og være en positiv innflytelse i verden.”

Før hvert musikkinnslag vil et velkjent Kristus-sentrert kunstverk av en europeisk kunstner bli presentert. Mesterverk av Leonardo Da Vinci, Carl Bloch, Angelica Kaufmann, Henrich Hofmann, Francisco de Zurbarán, Bertel Thorvaldsen, Simony Dewey og andre vil bli omtalt. Forteller er den svenske artisten Louis Herrey, fremført i Frederiksborg slott i Danmark, der det kjente Carl Bloch-galleriet ligger. Sammen med sine brødre vant han Eurovision Song Contest i 1984.

Da han reflekterte over konserten, nevnte Louis Herrey at han tror at alt godt og dydig peker mot Kristus. “Vi trenger til tider bare en påminnelse. Denne påskekonserten er en av disse påminnelsene. Jeg føler meg virkelig beæret over å ha vært en del av denne produksjonen, at jeg har fått presentere ærbødig kunstverk som minner oss om hva vår Herre og Frelser betyr for oss og bidratt til å vende vårt fokus mot hans helbredende kraft,” konkluderte han.

Jenny Oaks Baker sa at hun også føler seg utrolig velsignet over å være en del av denne produksjonen om Frelseren Jesus Kristus. “Jeg er så takknemlig for å kunne fremføre denne inspirerte musikken, komponert og arrangert av Kurt Bestor, som et lydspor til filmklipp som viser Frelserens liv. Jeg håper at denne produksjonen kan bidra til at alle kan føle Ånden og føre dem nærmere Jesus Kristus.”

Konsertformat og hvordan man ser på

Konserten er filmet på engelsk og vil bli presentert på 31 språk. Den vil være tilgjengelig på

Kirkens nettside for det enkelte land, YouTube og Facebook fra søndag 26. mars 2023 kl. 18:00 CET, og vil være tilgjengelig frem til midten av april 2023.