Tjeneste og smil åpner dører i Serbia

Publisert: Lørdag 12. september 2009 BEOGRAD, SERBIA «Det var en enestående mulighet,» sier eldste Ron Densley, som virker som humanitærmisjonær sammen med sin kone Annette. Noen misjonærer i Slovenia/Kroatia misjon i klær som ble utlevert til de frivillige, hjalp til under det 25. universitets-OL i Beograd. Deres tjeneste fikk arrangørenes oppmerksomhet og ga dem muligheter til å forkynne evangeliet. Misjonærene utførte frivillig arbeid med å oversette, føre resultater, ønske velkommen og feie gulv. De utførte dessuten forskjellige oppgaver som å etterfylle vannkjølere, sette opp skyggetelt, smile, hjelpe og hilse på folk. Misjonærene skilte seg ut fra andre frivillige, noe som fikk de besøkende til å spørre hvorfor misjonærene reiste hjemmefra på egen bekostning. Tilskuere fra hele verden elsket å få praktisere sinne engelskkunnskaper, og ble overrasket over hvor flytende misjonærene kunne snakke serbisk, sier eldste Densley. Misjonærene viste seg å være pålitelige og dyktige, noe som vekket oppmerksomhet blant laglederne, som etter hvert kjente mange misjonærer ved navn. Mange bemerket hvordan de siste-dagers-hellige misjonærene skilte seg ut fra andre frivillige. De bemerket ofte hvor godt det var å se misjonærenes smilende og lykkelige ansikter. Gjengitt med tillatelse fra Ron og Annette Densley Åtte misjonærer og ett seniormisjonærpar ble utvalgt i første runde med intervjuer til å virke som frivillige under det 25. universitets-OL. En ung dame fra Russland fikk øye på misjonærenes navneskilt, og reagerte med glede. Hun hadde vært utvekslingsstudent i Idaho og bodd hos en siste-dagers-hellig familie hvor faren var biskop. Hun ble med misjonærene i kirken hver søndag. Noen eksemplarer av Mormons bok ble utdelt. En ung dame spurte om hun kunne komme på Kirkens møter. I Serbia opplever misjonærene at det å kontakte folk på gaten er vanskelig og sjeldent produktivt. Få tar seg tid til å stoppe opp for å høre om evangeliet. «For en oppfriskende forandring at folk spurte om å få høre budskapet om evangeliet,» sier eldste Densley. For misjonærene ga universitets-OL mange muligheter til å forkynne evangeliet og så evangeliets frø i hjertet til mennesker fra hele verden på måter man sjeldent opplever.