Vårdugnader 2015

Trondheim

av Inger Helene Jørgensen

Den 13 april kl 1700 startet Trondheim Menighet sin ryddeaksjon på Nidaros domkirkegård. I alt med voksne og barn talte vi 29 medlemmer, misjonærer og undersøkere. Tidligere på dagen var det kaldt med regn og snø, så vi var spent på hvor mange kunne møte på ettermiddagen. Vi starta ryddinga med oppholdsvær, solgløtt innimellom og fuglekvitter. Misjonærekteparet Rappleye hadde forberedt smørbrød og varm drikke  da vi var ferdige.  En stor takk til dem.  Like etterpå begynte det å snø og regne og vi alle følte vi hadde blitt velsignet med at vi kunne gjennomføre ryddinga den dagen.

02AUG15NO

Trondheim på dugnad. Foto: Inger Helene Jørgensen

Moss

av Oddvar Forsberg

På onsdag kveld møttes 40-50 medlemmer, med smått og stort, på Nes, Jeløy. Der raket og ryddet de det meste av det søppel og tang som i løpet av vinteren har blitt skyllet i land på de tre vakre bade-strendene på Nes. Søplet ble lagt i utallige søplesekker, som folkene hos Moss Kommunes Drift og anlegg henter og kjører bort.

“Det har blitt en tradisjon, dette”, sier Espen Kildahl i Drift & anlegg, og sier videre at kommunen er takknemlig for den gratis dugnad Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige yter hvert år.

03AUG15NO

Moss på dugnad. I forgrunnen Linda Johnson. Foto: Eric Johnson

Drammen

av Melwyn Bergius

Aksjon Vårrent ble gjennomført i Drammen onsdag 22. mars. Det var litt over 20 ungdom og voksne som ryddet langs elvebredden i Drammen sentrum. Siden det ikke var så mye søppel i området de var tildelt, utvidet de på eget initiativ området til det doble og der var det betraktelig mer å rydde opp i. Hele området var strøkent da de var ferdige så alle gjorde en skikkelig innsats.

04AUG15NO

Jentene på bildet er Ylva Linnea Evensen (foran) og Nora M. S. Finnerud. Foto: Melwyn Bergius

Romerike

av Arnfinn Amundsen

Romerike menighet har også i år gjennomført et prosjekt for Skedsmo Kommune. På Skedsmokorset ved Lønneveien lå det en gjengrodde fotballøkke. Kommunen hadde hogd mange trær og trengte nå hjelp til å rydde alle trær og kvister vekk fra banen. I tillegg måtte vi fjerne mange mindre løvtrær som truet med å vokse over hele banen. Menigheten tok oppgaven. På aktivitetsdagen Torsdag 23. april samlet vi unge og gamle og jobbet iherdig i 2 og 1/2 time. Kvister ble lagt i en stor haug, ved ble samlet og flere fylte også opp henger/bil med ved for vinteren. En forvandling på 2 timer. Planen videre er at kommunen skal legge nytt dekke på banen og gjøre den helt i stand.

05AUG15NO

Romerike menighet på dugnad. Foto: Arnfinn Amundsen