Slektshistorie-frivillige når milepælen 1 milliard opptegnelser

På mindre enn syv år har frivillige lagt til en milliard søkbare opptegnelser på det kostnadsfrie slektshistorie-nettstedet som drives av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, FamilySearch.org. Kartotekførere for FamilySearch nådde milepælen fredag, ved å forene ferdighetene til en hær av frivillige fra 164 land og territorier. Siden 2006 har over 585 000 personer hjulpet til med å registrere informasjon fra historiske, for det meste håndskrevne dokumenter, i en søkbar Internett-database – en oppgave som kalles kartotekføring.

“Vi er imponert og forundret over hva de frivillige har klart på så kort tid,” sier Mike Judson, leder for kartotekføringsarbeidet i FamilySearch. “Vi tror det finnes potensial til å gjøre neste milliard mye raskere. Å nå en milliard er definitivt grunn til å feire, men det er også en oppfordring til handling.”

Ved hjelp av Internett og FamilySearch’ programvare for kartotekføring, kartotekfører frivillige for tiden ca en halv million opptegnelser om dagen. Programvaren viser bilder av gamle opptegnelser, og kartotekførerne skriver ganske enkelt den informasjonen de ser, inn i et forberedt dataskjema. Når de aktuelle navn, datoer og steder er skrevet inn i systemet og kontrollert, blir dataene samlet av FamilySearch i en søkbar indeks og publisert på FamilySearch.org. Så snart et navn publiseres, blir det søkbart for offentligheten.

Opptegnelser om folketellinger, fødsels-, vielses- og dødsdatoer, innvandring og andre typer opptegnelser som frivillige skriver av, hjelper folk over hele verden å finne sine forfedre. FamilySearch har aktivt samlet inn, bevart og delt slektshistoriske opptegnelser over hele verden i over 100 år.

De titusenvis av frivillige kartotekførerne er en overraskende mangfoldig gruppe, med både medlemmer av Kirken og deltagere av andre trosretninger. Sortert etter land, er de største bidragsyterne til denne milliarden opptegnelser (alle tall er avrundet):

1. USA – 397 000 frivillige, 889 millioner opptegnelser
  2. Canada – 10 900 frivillige, 26,2 millioner opptegnelser
  3. Storbritannia – 8500 frivillige, 17,4 millioner opptegnelser
  4. Mexico – 16 800 frivillige, 5,6 millioner opptegnelser
  5. Australia – 2900 frivillige, 4,1 millioner opptegnelser

Andre land som gjør et betydelig bidrag, er: Argentina, Brasil, Ukraina, Venezuela, Italia, New Zealand, Belgia og Tyskland.

Frivillige i alle aldre, fra tenåringer til oldeforeldre, dukker hver dag opp på nettet over hele verden for å hjelpe til med å kartotekføre slektshistoriske opptegnelser. Noen bidrar med noen minutter i måneden, andre med en dag.

Da Jordan Hintze, en tenåring fra Kaysville, Utah, lærte om kartotekføring, bestemte han seg for å lære 150 andre unge mennesker kartotekføring i anledning et tjenesteprosjekt, og ble positivt overrasket over responsen. “Vi fant ut at pizza og slektshistorie går godt sammen,” sa Hintze nylig på RootsTech, en slektshistorie-konferanse i regi av FamilySearch.

Judson forklarte at kartotekføringen går fremover fordi mennesker fra alle samfunnslag har felles interesse for å hjelpe forfedre å bli husket av fremtidige generasjoner.

“Vi har alle foreldre, vi alle har besteforeldre og stort sett tror jeg vi alle er interessert i hvem disse menneskene er og hvor de kom fra, noe som i siste instans forteller oss noe om oss selv,” sier Judson. “Jo flere opptegnelser vi kartotekfører, jo flere andre får oppleve gleden ved å finne sine forfedre og oppdage disse historiene som knytter dem til sin fortid.”

Teknologiske fremskritt har økt hastigheten og nøyaktigheten av kartotekføringen i årenes løp. Frivillige har deltatt i ulike former for kartotekføring ved hjelp av papir, mikrofilm og deretter CD-baserte kopier av opptegnelser siden 1921. I 2006, da programvaren for kartotekføring for FamilySearch ble tilgjengelig på nettet, hadde frivillige greid å transkribere mellom 800 og 900 millioner opptegnelser. Siden lanseringen har antallet opptegnelser som har blitt kartotekført av frivillige, blitt mer enn doblet.

Muligheten til å søke i slektshistoriske opptegnelser på nettet etter navn, dato og sted, er med på å fremskynde slektsforskning som aldri før. Når 2,4 millioner ruller mikrofilm i Kirkens Granite Mountain arkivhvelv gjennomgår digital konvertering og 200 FamilySearch kamerateam tar bilder fra arkiver, blir så mange som 35 millioner nye digitale bilder fra hele verden publisert på nettet hver måned.

Frivillige jobber for tiden med mer enn 100 aktive kartotekføringsprosjekter på nettet. To av de største er US Immigration and Naturalization Community Project og Italian Ancestors Project.