Emne

Opplæringssentre for misjonærer

Hver uke er det nærmere 500 unge menn og kvinner i alderen 19 til 25 fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som forlater familie, venner, skole og karriere for å reise til et av 15 opplæringssentre for misjonærer (noen ganger kalt MTC) over hele verden.

Før avreise til et opplæringssenter får misjonærene et brev fra Kirkens president i Salt Lake City som forteller dem hvor de skal tjenestegjøre i to år (for unge menn) eller 18 måneder (for unge kvinner).

Rundt 80 prosent av misjonærene blir opplært ved Kirkens største opplæringssenter i Provo, Utah. Det er hjem til i snitt 2700 misjonærer om gangen eller 24 000 i løpet av et år.

På opplæringssentrene får misjonærene religionsundervisning og språkopplæring og lærer undervisningsferdigheter. De utvikler også respekt og kulturell forståelse for de områder og land hvor de vil tjenestegjøre før de reiser til destinasjoner i mer enn 120 land. Opplæringen varer fra tre uker til tre måneder, avhengig av språkbehov.

Se også Misjonærprogrammet