0-(1).jpg

Oppdatert kleskode for søstermisjonærer

Søstermisjonærer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har nå i alle 407 misjoner verden over anledning til å bruke penbukser.

Tilpasningen av kleskoden, som trer i kraft umiddelbart, ble godkjent av Det første presidentskap og skyldes primært sikkerhetshensyn, sier eldste Dieter F. Uchtdorf, et medlem av De tolv apostlers quorum og formann i Kirkens utøvende råd for misjonsvirksomhet.

“Tilpasninger av normene for misjonærers påkledning og fremtreden har vært gjort siden begynnelsen av Jesu Kristi evangeliums gjenopprettelse i 1830, og vil fortsette i fremtiden,” sa eldste Uchtdorf. “Når vi tilpasser disse normene, vurderer vi alltid nøye misjonærkallets verdighet i å representere Jesus Kristus, sikkerheten og helsen til våre kjære misjonærer og kulturelle hensyn på de stedene de virker.”

Søster Bonnie Cordon, Unge kvinners generalpresident og medlem av Kirkens utøvende råd for misjonsvirksomhet, utdypet forandringene for søstermisjonærene.

“Det er mange smittebærende sykdommer på grunn av mygg, flått og lopper,” sa søster Cordon. “Dette vil hjelpe søstrene til å unngå eller i hvert fall få færrest mulig av disse bittene.”

Søstermisjonærer i omtrent halvparten av Kirkens misjoner har tidligere brukt penbukser i regntiden for å beskytte seg mot myggrelaterte virussykdommer som denguefeber, chikungunya og zikafeber. Denne siste forandringen gir alle søstermisjonærer muligheten til å gjøre dette året rundt, etter eget skjønn.

“Dette er helt valgfritt,” sa søster Cordon. “Søstrene kan bruke kjoler, de kan bruke penbukser - det som fungerer best i deres virke når de er ute blant folk.”

Søstermisjonærer vil fortsatt bruke skjørt og kjoler når de er i tempelet og på søndagens møter, misjonslederskaps-og sonekonferanser og dåpsmøter.

I tillegg til sikkerhetshensyn, sa søster Cordon at forandringen vil hjelpe søstermisjonærer i kalde områder med å holde seg varme. Å bruke penbukser vil også gjøre det enklere for søstermisjonærer å bruke sykler.

“Søstermisjonærer er fantastiske mennesker,” sa søster Cordon. “Vi ønsker å forsikre oss om at de er trygge.”

Misjonærer for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige virker på frivillig basis og for egen regning. Unge menn i alderen 18 til 25 virker i to år, og unge kvinner i alderen 19 til 39 virker i 18 måneder. Seniormisjonærer virker normalt fra 6 måneder til 2 år.

Detaljer i de reviderte retningslinjene for misjonærers påkledning og fremtreden finnes på Internett.