Kirkens medlemmer i Europa engasjerer seg ute i verden og på nett for å hjelpe flyktninger

Nettbaserte verktøy knytter fordrevne personer til hjelperessurser idet humanitærhjelpen fortsetter over hele Europa

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fortsetter humanitærhjelp og hjelpeprosjekter i en tid med stort behov i Europa. I tillegg ble nye nettbaserte ressurser lansert for å koordinere innsatsen og nå ut til fordrevne personer.

Disse initiativene omfatter følgende:

• Mer enn 100 medlemmer og venner av menighetene Madrid sentrum, øst og vest meldte seg frivillig til å hjelpe flyktninger som nylig ble flyttet til Madrid-området. De samlet ubedervelig mat, jakker, babyartikler og rengjøringsprodukter. Kirkens tjenesteleverandører laget også merkelapper på både spansk og ukrainsk som identifiserte omsorgspakkene. Nesten 400 pakker ble forberedt og levert.

O 45785_Image_01
O-45785_Image_01
Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Moldova forsyner flyktninger med tepper ved grensen til Ukraina.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I Moldova henter Kirkens medlemmer flyktninger ved grensen til Ukraina og hjelper dem med mat, losji og andre nødvendigheter. De fleste flyktningene forlot hjem, eiendeler og noen ganger andre familiemedlemmer for å søke tilflukt. Selv små handlinger, for eksempel et kosedyr eller pledd, utgjør en stor forskjell for dem.

O 45785_Image_02
O-45785_Image_02
Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Moldova leverer kosedyr til flyktningbarn som kommer til landet.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I mellomtiden har Kirkens medlemmer i Slovakia åpnet sine armer og hjem for å hjelpe venner fra Kiyv, og sørget for bolig til 13 voksne, inkludert barn, så små som 18 måneder gamle.

O 45785_Image_03
O-45785_Image_03
Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Slovakia tilbyr husvære til fordrevne ektepar fra Ukraina2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I Romania har Kirkens medlemmer samlet inn mat og forsyninger, herunder klær, bleier og babymat for distribusjon til flyktninger som krysser grensen fra Ukraina. Flyktninger krysser grensen hele dagen, noen med bil og noen til fots. “Bildene er hjerteskjærende,” sa Kirkens tjenesteleder for kvinner Carmen Pârnău. “Jeg har sett mange mødre med små barn som kjempet på grunn av det kalde været og ekstrem utmattelse.” De lokale kvinnene har også organisert gruppeaktiviteter der Kirkens medlemmer laget pledd til flyktninger. I tillegg har Latter-day Saints Charities, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges veldedighetsarbeid, levert 100 barnesenger og 100 soveposer til flyktningleirer.

O 45785_Image_04
O-45785_Image_04
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige medlemmer leverer barnemat og andre barneartikler til flyktningmødre som kommer til Romania2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• Blant de fordrevne som strømmer inn i Polen, er det noen ukrainske medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Medlemmer av Kirken i Polen har respondert med å åpne sine hjem, gjort plass ved bordet og i sine soveværelser. Stacey Chandler, Kirkens leder for kvinner i Polen, ser for seg at “dette vil forandre Kirkens ansikt utad i Polen for evig”. Hun legger til: “Flyktede medlemmer kom seg hit, stoppet for å hvile og deltok på søndagsmøtene våre.”

O 45785_Image_05
O-45785_Image_05
Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Romania melder seg frivillig til å klippe stoffer for å sørge for tepper til flyktninger2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• Kirkens medlemmer fra hele Europa sender klær, tepper, mat og vann i biler og minibusser til Kirkens møtehus i Polen. Deres felles tro og religiøse kulturelle erfaringer motiverer polske medlemmer til å føle et dypt ansvar for å ta vare på sine fordrevne brødre og søstre.

O 45785_Image_06
O-45785_Image_06
Pledd forberedt av medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Romania. Dette distribueres til flyktninger som kommer til grensen.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

O 45785_Image_07
O-45785_Image_07
Landingsside for flyktningehjelp på Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges offisielle nettsted2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• En nyopprettet Facebook-side ble også lansert for å nå folk på sosiale medier. Frivillige med forskjellige språkferdigheter hjelper dem som søker hjelp eller informasjon. En av disse frivillige er en engelsklærer fra Ukraina som nettopp kom til Tyskland sammen med sitt barn og sin svigermor.

Medlemmer av Kirken i Europa og over hele verden som ønsker å hjelpe, oppfordres til å gjøre dette gjennom sine respektive menigheter, bidra til Kirkens humanitærhjelp eller fasteofferfond eller samarbeide med etablerte hjelpeorganisasjoner. Kirkens medlemmer føler seg inspirert til å følge Jesu Kristi eksempel med hensyn til å hjelpe de fattige og trengende.