Nyhetsartikkel

Kirken gir overskuddet av “Møt mormonene” til det amerikanske Røde Kors

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ga torsdag et bidrag på 1,8 millioner dollar til det amerikanske Røde Kors, overskuddet av “Møt mormonene”, en film Kirken ga ut i oktober i fjor. Gary E. Stevenson, Kirkens presiderende biskop, overrakte sjekken til Cliff Holtz, leder for humanitære tjenester i det amerikanske Røde Kors, under et arrangement i Salt Lake City.

“På grunn av dette langvarige forholdet [til det amerikanske Røde Kors],” sa biskop Stevenson, “ble det besluttet at når Møt mormonene ble utgitt, ville vi ta overskuddet av filmen og gi det til det amerikanske Røde Kors.

“Lanseringen av Møt mormonene overgikk alle forventninger.”

Dokumentarfilmen i full lengde hadde premiere på kino 10. oktober 2014, og ble vist på over 400 kinoer over hele landet.

“Møt mormonene” ble den mest sette filmen på over 100 steder, med utsolgte visninger over hele landet, blant annet i New York, Detroit, Miami, Salt Lake City, Las Vegas, Dallas, Phoenix og forskjellige steder i California.

Idet han talte om hvordan Kirken har vært på pletten så mange ganger når katastrofen rammer over hele verden, sa Gail J. McGovern, administrerende direktør og president for det amerikanske Røde Kors, følgende i en video: “Det er ingen som kan mobilisere folk til å hjelpe slik Jesu Kristi Kirke kan.”

Heidi Ruster, administrerende direktør for Utah-avdelingen av Røde Kors, bemerket at Kirken har vært en aktiv partner ikke bare i Utah, men over hele verden. Hun sa: “En overraskelse fra Kirken i år var gaven av overskuddet av ‘Møt mormonene’. Vi er så takknemlige for det.”

Helt i utgangspunktet bekjentgjorde Kirken at filmens overskudd vil bli gitt til det amerikanske Røde Kors. Billettinntektene utgjorde i overkant av 6 millioner dollar, noe som gjør filmen til en av de 40 mest sette dokumentarer gjennom tidene. Etter kino- og distribusjonskostnader ble overskuddet på like under 1,8 millioner dollar. Kirkens bidrag til Røde Kors var på nøyaktig 1,8 millioner dollar.

bilde gary rode kors

Røde Kors og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har samarbeidet om å hjelpe mennesker i nød i nesten 100 år. Under første verdenskrig sluttet Kirkens kvinneorganisasjon, Hjelpeforeningen, seg til Røde Kors og deltok i matproduksjon og konservering, pengeinnsamlinger, sanitet, barnevernsarbeid og annen tjeneste. Hjelpeforeningen samarbeidet også med Røde Kors tidlig på 1900-tallet da mer enn     10 000 Hjelpeforenings-søstre fullførte Røde Kors-kurs i hjemmesykepleie, førstehjelp og ernæring.

“Møt mormonene” er nå tilgjengelig på TV-kanaler og hos digitale leverandører i USA, og blir vist ved Kirkens besøkssentre og historiske steder. Filmen vil være tilgjengelig på DVD og Blu-ray i slutten av denne måneden. Filmen vil også bli tilgjengelig på Netflix over hele verden senere i år. “Møt mormonene” blir også vist i andre land.

Kirken var blant 15 lokale organisasjoner og enkeltpersoner som ble anerkjent for tjenestegjerninger under “heltelunsjen” i 2015. Sharon Eubank, leder for Kirkens humanitærtjeneste, mottok utmerkelsen Årets samarbeidspartner på vegne av Kirken.