Jesu Kristi Kirke sender mat, telt, medisinsk utstyr, med mer til Tyrkia og Syria

Bistand til jordskjelvofre er nå over 5 millioner dollar

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fortsetter å sende bistand til jordskjelvofre i Tyrkia og Syria i samarbeid med flere verdensomspennende organisasjoner.

Siden skjelvene rammet 6. februar, har Kirkens bistand utgjort mer enn 5 millioner dollar.

“Tap og lidelse forårsaket av jordskjelvene har vært svimlende. Vårt hjerte og våre bønner går til våre brødre og søstre i Tyrkia og Syria. Vi er dypt takknemlige for at vi som kirke har midler til å hjelpe dem nå og på deres lange reise med å gjenoppbygge,” sa Kirkens presiderende biskop Gérald Caussé

Kirkens områdekontor i Tyskland sender 40 store telt (som hvert har plass til 20 personer) til Tyrkia, sammen med en stor forsyning av klær til menn, kvinner og barn.

“Det er fantastisk når medlemmer av samfunnet i forskjellige trossamfunn samarbeider om å yte hjelp,” sa Abdullah Kaya, et medlem av Frankfurts kommunale rådgivning for utlendinger.

Det tyrkiske konsulatet i Frankfurt har opprettet et innsamlingssenter for å sikre pålitelig levering av bidrag fra Tyskland til jordskjelvofrene.

Annen Kirke-støttet hjelp til Tyrkia gis gjennom organisasjoner som Project HOPE og Adventist Development and Relief Agency (ADRA). Dette innbefatter mat, vann, husly, helseklinikker, varmeapparater, jakker, medisinsk utstyr, hygienepakker, tepper, babyartikler og generatorer.

I Syria støtter Kirken arbeidet til organisasjoner som MedGlobal, Mercy Corps, International Medical Corps og Rahma Worldwide. Dette innbefatter medisinsk behandling for titusenvis av mennesker, i tillegg til mat, vann, husly, tepper, drivstoff, hygienepakker, babyutstyr og sanitetstjenester.

“Denne responsen er en måte å uttrykke vårt engasjement for de to store bud. Vi viser vår kjærlighet til Gud ved å rekke ut en hånd for å hjelpe hans barn, uansett bakgrunn eller hvor de måtte være. Det ville være vanskelig å overdrive vår takknemlighet for de fantastiske hjelpeorganisasjonene som arbeider sammen med oss for å gjøre responsen mulig, eller til medlemmer og venner av Kirken som gir så generøst i disse tider med store behov,” sa Blaine R. Maxfield, administrerende direktør for Kirkens velferds- og selvhjulpenhetstjeneste.

Jesu Kristi Kirkes humanitærtjeneste

Humanitærtjenesten i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige lindrer lidelse, fremmer selvhjulpenhet og gir anledninger til å yte tjeneste. Den følger Jesu Kristi formaning om å fø den sultne, gi drikke til den tørste, ta den fremmede med inn, kle den nakne og besøke de syke og lidende.

Kirkens humanitære arbeid er muliggjort gjennom generøse bidrag og frivillighet fra siste dagers hellige og venner av trossamfunnet. Frivillige bidrar med mer enn 6 millioner arbeidstimer hvert år til støtte for velferdsinitiativer.

Kirken er sponsor for hjelpe- og utviklingsprosjekter i fler enn 180 land og territorier og gir bistand uten hensyn til rase, nasjonalitet eller religiøs tilhørighet. Bistanden er basert på grunnleggende prinsipper for personlig ansvar, støtte i lokalsamfunnet, selvhjulpenhet og bærekraft.

Prosjektene i Tyrkia og Syria finansieres delvis av LDS Charities i Australia.