Hellige, bind 3, forteller historier til siste dagers hellige rundt om i verden

Det nyeste kapittelet av Kirkens offisielle historie fremhever hva trofaste i Europa har bidratt med

Det etterlengtede tredje bindet av Hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de siste dager ble utgitt i dag på 14 språk til et verdensomspennende publikum. Denne nyeste boken, Boldly, Nobly og Independent [Djervt, edelt og uavhengig], forteller historien til siste dagers hellige fra 1893 til 1955 – herunder byggingen av det første tempelet på europeiske jord og opplevelsen av å praktisere troen bak jernteppet.

SaintsV3_01.jpegDownload Photo

Hellige, bind 3, er nå tilgjengelig for kjøp fra Kirkens internettbutikk og på utsalgssteder. Den digitale versjonen er tilgjengelig gratis på Kirkens nettsted og under Kirkens historie i appen Evangeliebibliotek.

SaintsV3_02.jpegDownload Photo

Tidligere bind av Hellige fokuserer på den tidlige gjenopprettelsen, da siste dagers hellige samlet seg for å bygge templer i Kirtland, Nauvoo og Utah. Selv om disse bøkene inneholdt historier fra England, Skandinavia og Stillehavsøyene, er det ikke før bind 3 at historien virkelig blir verdensomspennende. Mer enn halvparten av boken finner sted utenfor USA, med historier fra Europa, Asia, Afrika, Sentral- og Syd-Amerika og Oseania. På slutten av boken innvier president David O. McKay Sveits tempel, det første i Europa. Europeiske hellige måtte ikke lenger krysse hav for å delta fullt ut i det gjengitte evangeliums velsignelser.

“Leserne vil oppleve glede og til tider føle sorg når de lærer om de helliges erfaringer rundt om i verden,” sa eldste LeGrand R. Curtis jr., Kirkens historiker og skriver. “I dette nye bindet får vi de første glimtene av templets velsignelser til medlemmer av Kirken utenfor Nord-Amerika, og vi ser den mektige innflytelsen ordinansene i disse templene har på de hellige.”

SaintsV3_03.jpegDownload Photo

Selv om mange lesere er kjent med tidligere år av Kirkens historie, bringer Hellige, bind 3 frem i lyset en lite kjent periode av siste dagers helliges historie. Det er en tid med modernisering, som begynner med folk som reiser med hest og vogn og kommuniserer via telegraf og slutter i en tid med supersoniske jetfly og farge-TV.

“Bind 3 dekker en periode med dramatiske forvandlinger i verden og i kirken, både i institusjonen og i menneskers hverdagsliv og opplevelser,” sier Lisa Olsen Tait, en redaktør for serien. “Vi viser disse forvandlingenes sett gjennom helliges hverdag over hele verden – en ung prestedømsbærer i Cincinnati, en japansktalende søstermisjonær på Hawaii, et nygift par som opplever usikkerhet og restriksjoner bak Berlinmuren.”

Når leserne møter alvorlige økonomiske vanskeligheter, brutale verdensomspennende kriger og en influensapandemi i boken, vil de innse at det å holde fast ved troen i vanskelige tider ikke er noe nytt for siste dagers hellige. Det finnes historier om kvinner og menn som opplever tvil og undertrykkelse, men også historier om håp og forsoning, når Kirkens medlemmer rekker ut en hånd for å tjene og velsigne sin neste.

SaintsV3_04.jpegDownload Photo

For lesere som ønsker å fordype seg enda mer i de helliges historie, har Kirken også publisert en rekke nye emner i Kirkens historie i Evangeliebiblioteket, som gir detaljerte innføringer i emner som spenner fra den store depresjonen til Seminar og Institutt. I dag lanseres også tredje sesong av podkasten Hellige, som går bak kulissene for å fortelle mer om menneskene og hendelsene i bøkene. Tidligere sesonger av podkasten har nådd hundretusener av lyttere.

Hellige, som til slutt vil bestå av fire bind, er den tredje offisielle historien med flere bind produsert av Kirken. Joseph Smith ga i oppdrag og førte tilsyn med skrivingen av første del av Kirkens historie på 1830-tallet, og den ble utgitt i begynnelsen av 1842. Den andre delen av historien ble utgitt i 1930 av assisterende kirkehistoriker B. H. Roberts, før Kirkens medlemstall hadde nådd 1 million.