Eldste Bednar møter europeiske pionerer

Apostel avslutter sitt besøk til fem sentral-europeiske land

“Vi omgås hellige som etablerer Kirkens grunnvoll som vil vare i generasjoner,” sa eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige da han reiste gjennom Sentral-Europa under en reise i tjenesten i oktober. Eldste Bednar var sammen med sin hustru Susan og andre høyere ledere på et besøk til fem land: Sveits, Albania, Østerrike, Ungarn og Romania.

Reisen begynte i Genève i Sveits, lørdag 8. oktober 2022, med et møte med diplomater på høyt nivå i FN og representanter for verdensomspennende organisasjoner som samarbeider med Kirken om humanitærprosjekter. Den ble avsluttet søndag 16. oktober i Bucureşti med spesielle møter for alle siste dagers hellige i Romania.

“Vi følte at det var på tide å komme tilbake og oppløfte vår røst i lovprisning av disse menneskenes trofasthet og hengivenhet og til å bære vårt vitnesbyrd for dem,” sa eldste Bednar.

Albanske pionerer

Siste dagers hellige pionerer i Albania har i flere år ventet på at en apostel skulle besøke landet deres. “Jeg tror som oftest vi måler vekst i antall. Antallet her er ikke stort, men man kan føle styrken til [Albanias] trofaste hellige. Det har vært en virkelig utfordring å være adskilt under covid, og nå får de møtes sammen igjen,” forklarte eldste Bednar under sitt besøk til Tirana, hovedstaden og den største byen i Albania.

“Man behøver ikke skyve en håndkjerre for å være en pioner,” sa søster Bednar. “Man må bare ha stor tro, spesielt i et område som dette, hvor det er svært få medlemmer av Kirken.”

Tirsdag 11. oktober 2022 ble det holdt et spesielt møte i Tirana for misjonærer som virker i Albania, Hellas, Kosovo, Nord-Makedonia og på Kypros, og medlemmene fylte et konferanserom til en kveldsandakt.

Jetmir Hysi, president for Tirana Albania stav, sa at Kirken markerer en milepæl i år. Misjonærer kom første gang til i landet i juni 1992.

“Kirken har vært her i ca. 30 år. Vi har unge menn og [unge] kvinner nå som skal gifte seg, og som skaper sin egen familie. Derfor begynner vi på den andre generasjonen i Kirken,” sa president Hysi.

Dorjana og Erald Veliu er det første unge albanske paret som ble viet i tempelet. De reiste til Frankfurt i Tyskland til vielsesseremonien 3. august 2005. I dag oppdrar de sine to barn i Kirken.

“Vi tenker ikke så mye på å være pionerer fordi det er mange andre mennesker som har gjort mye mer enn oss og har vært mer involvert i Kirken enn oss,” sa Erald Velzal, som virker som rådgiver i stavspresidentskapet. “Når folk spør meg hva det vil si å være medlem av Kirken, sier vi at vi prøver å være dette fyrtårnet, det lille lyset som vil lede andre mot målstreken.”

Det legges planer for en markering av organiseringen av Kirken i Albania i 2023.

“Jeg tror fremtiden er lys her. På denne grunnvollen av tro på Frelseren vil det i fremtiden bli bygget en svært sterk struktur,” sa eldste Bednar.

Fokus på ‘den oppvoksende generasjon’

De høyere lederne fokuserte mye av sin tjenestegjerning på ungdom og unge voksne, ofte omtalt som “den oppvoksende generasjon”, ettersom Kirken fortsetter å modnes i Sentral-Europa.

I Wien i Østerrike drøftet eldste Bednar den nye veiledningen “Til styrke for ungdom” på et spesielt møte for tenåringer og deres ledere.

“Det jeg hørte i dag, var at Jesus og Gud er der for oss hver eneste gang vi trenger dem,” sa Jakob Husz, en ungdom i Østerrike.

Søster Bednar sa det var et spennende tidspunkt å besøke Wien på etter bekjentgjørelsen av et nytt tempel i byen.

Studenter fra Cumorah Academy, en skole som er lokalisert i Tsjekkia, deltok på et annet møte der de unge voksne kunne stille apostelen spørsmål.

“Kirkens ungdom er Kirkens fremtid. Og i en verden som blir stadig mer kaotisk og forvirret, føler vi at det haster å hjelpe de unge å ha en solid grunnvoll på den klippe som Kristus er,” sa eldste Bednar.

Templer i Sentral-Europa

Mens siste dagers hellige i Sentral-Europa bygger opp sin tro, er planer i gang med å bygge tempel i Østerrike og i Ungarn.

“Vårt råd om tempelet er å ikke la søkelyset rette seg mot tempelet som bygning, selv om den er vakker og fantastisk. Det handler ikke om bygningen. Det handler om Herren Jesus Kristus, og hvordan vi, gjennom de pakter og ordinanser som forrettes i tempelet, kan bli satt i åk med ham,” sa eldste Bednar.

“Kirken er fortsatt på begynnerstadiet her. De fleste av oss er førstegenerasjonsmedlemmer … Fordi vi er få, tror jeg det gjør oss sterkere, får oss til å verdsette alle evangeliets velsignelser, også tempelet, ettersom vi ikke har et tempel her ennå,” sa Radu Stoica, en siste dagers hellig pioner i Romania, som virker som distriktspresident i Brasov.

Det er omtrent 3000 siste dagers hellige som bor i Romania, et land med sterke ortodokse tradisjoner.

“Folk har tro på Gud. De vokste opp med tro på Gud, men noen ganger er det vanskelig å gjøre forandringer,” sa president Stoica, som sluttet seg til Jesu Kristi Kirke da han var 9 år gammel.

Eldste Bednar avsluttet sin reise med besøk til Budapest i Ungarn og Bucureşti i Romania, der han møtte misjonærer og lokale forsamlinger før han vendte tilbake til Utah.

“Evangeliets glede, kjærlighet og fellesskap vises tydelig i deres ansikter på mektige måter,” konkluderte eldste Bednar.