Emne

Drikkevannsprosjekter

• Ifølge Verdens helseorganisasjon mangler mer enn en milliard mennesker tilgang til rent vann. Uten rent vann blir mange rammet av sykdommer som kolera, diaré og tyfus. I 2002 tok Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige initiativ for å forbedre helsen i flere lokalsamfunn ved å gi tilgang til rene vannkilder.
  • Vannkilder avhenger av området og behovene i lokalsamfunnene, men det kan være snakk om brønner, vannlagring, leveringssystemer eller vannrenseanlegg.
  • Lokale innbyggere er involvert i planlegging og gjennomføring av hvert prosjekt og står for det meste av arbeidskraften til prosjektet. Lokale representanter blir så opplært i vedlikehold av det installerte systemet.
  • I 2006 ble drikkevannsprosjekter gjennomført i 32 land og kom over 1,1 millioner mennesker i over 1000 lokalsamfunn til gode. De aktuelle landene er Algerie, Armenia, Kambodsja, Kina, Chuuk, Kongo, Den dominikanske republikk, Etiopia, Fiji, Ghana, India, Indonesia, Kenya, Laos, Liberia, Madagaskar, Malaysia, Mongolia, Mosambik, Myanmar, Namibia, Nepal, Nigeria, Peru, Filippinene, Romania, Samoa, Tanzania, Tonga, Uganda, Vanuatu og Vietnam.