Den oppvoksende generasjon i Storbritannia og Irland "Løfter der de står"

“Den oppvoksende generasjon” i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige svarte “Ja!” den 11. september 2021 ved å hjelpe sine naboer på store og små måter. Ungdommer, misjonærer og unge voksne over hele Storbritannia og Irland samarbeidet og engasjerte seg i hundrevis av tjenesteaktiviteter samtidig.

11SepDayofService01
Unge voksne som rydder et parkområde2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

De unge frivillige var inspirert av Kirkens president Russell M. Nelsons ord, som innbød folk til å gjøre godt, og spurte: “Ønsker du å være en stor del av den største utfordringen, den største saken og det største arbeidet på jorden i dag?”

I London har Hyde Park stav [en stav er som et bispedømme] vanligvis avholdt en ungdomskonferanse med overnatting, klasser, spill, et lite tjenesteprosjekt og en dansetilstelning. I år sa de unge voksne at det var på tide å gjøre noe annet. De ønsket å ta utfordringen “Løft der dere står”, ved å gå ut i lokalsamfunnet i samarbeid med lokale veldedighetsorganisasjoner og grupper, for å bidra på enkle måter som kan gjøre store forskjeller for menneskene rundt dem.

Med mange måter å yte tjeneste på i lokalsamfunnet, avdekket den oppvoksende generasjon disse mulighetene og tok kontakt for å vise sin kjærlighet og støtte til andre. Førti staver i Storbritannia og Irland forpliktet seg til å bidra. Belfast stav samlet inn og leverte mat og toalettartikler til North Belfast Food Bank. Britannia Ward (menighet) laget grammatikk-kort for å hjelpe flyktninger å lære engelsk. Coventry stav samlet inn, sorterte og pakket 16 000 gamle frimerker på vegne av veldedighetsorganisasjonen Oxfam, som var nok til å kjøpe en geit til en landsby. Manchester stav samlet inn forsyninger til afghanske flyktninger, nok til å fylle to varebiler. Northampton stav hjalp til med å restaurere arboretet i Wicksteed Park i Kettering. En ung voksen sa: “Vi var ofte her i min barndom, til bursdagsfester og familiebegivenheter. Det føles godt å bidra til å restaurere eiendommen slik at andre kan ha glede av parken.”

11SepDayofService02
Unge voksne og misjonærer arbeider i grupper for å rydde skrot i Wicksteed Arboretum2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService03
Unge kvinner samler inn frimerker for å kjøpe en geit til en landsby2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService04
Ungdommer og unge voksne samler inn forsyninger til afghanske flyktninger2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Mens de arbeidet, la de ut #DagTilTjeneste på sosiale medier for å dele budskapet om å yte tjeneste. På søndag møttes de online for å fortelle om sine opplevelser. De feiret sammen med et virtuelt kor og med hjertevarme uttrykk av glede over sine bidrag.

Den oppvoksende generasjons fokus på tjeneste, er en inspirasjon til folk i alle aldre over hele Storbritannia og resten av Europa, om å bli med, bli involvert og bidra på lignende måter. 11. september er blitt en dag til tjeneste for mennesker i andre deler av verden. Femtifem frivillige fra Kirken i Frankfurt i Tyskland, samarbeidet med andre frivillige for å delta i samfunnstjeneste for dem som ble rammet av flommen i juli. I regionen Ahrweiler i delstaten Rhein-Pfalz, rev medlemmene ned ødelagte vegger i boliger, fjernet gjørme og skrot, ryddet hager og plantet blomster. En ung kvinne som deltok var Inês Adriano (16). Hun sa: “Det var virkelig imponerende at så mange hjalp til … og at vi alle bidro gratis.”

11SepDayofService05
Unge voksne i Tyskland rydder en sykkelsti etter flommen2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService06
Et skilt i et flomområdet i Tyskland viser 'takk' til de frivillige2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Kirkens medlemmer vet også at tjeneste er nødvendig hele året. I Den tsjekkiske republikk, samlet hundrevis av mennesker seg for å hjelpe ofre for den ødeleggende tornadoen i juni. Åtti frivillige fra Kirken, i gule T-skjorter påskrevet “Helping Hands”, arbeidet i tre landsbyer med opprydning og reparasjoner. Vojtěch Novotný (24), fra Pardubice i Tsjekkia, sa, “Jeg tror det er ganske naturlig for folk å hjelpe hverandre.”

11SepDayofService07
Tsjekkiske unge voksne bygger opp igjen etter tornadoen2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Denne oppvoksende generasjonen i Kirken forvandler verden gjennom uselviske handlinger i tjeneste som beriker dem, så vel som andre.