Del Kristi lys med andre: BYUs scenekunst i Europa

Scenekunstnere fra Brigham Young University på Europaturné

BYUs Folk Dance Ensemble i Ungarn, Østerrike og Tsjekkia

Folkedansensemblet begynte sommeren med å tilbringe tre uker på reise gjennom Europa. Gruppen besøkte Ungarn, Østerrike og Tsjekkia og deltok på festivaler og aktiviteter gjennom hele turneen

<p>Mountain Strings og Folk Dance Ensemble samlet foran St. Stefans basilika i Budapest.</p><p>Cougarettene tilbringer tid sammen med familier ved flyktningsenteret Résidis i Paris.</p><p>Ballroom Dance Company på Blackpool Dance Festival i England</p><p>BYU Wind Symphony underholder et stort publikum på historiske Palau de la Música Catalana, i Barcelona i Spain.</p><p>Young Ambassadors besøker den vakre dalen Glencoe i Skottland.</p>
Mountain Strings og Folk Dance Ensemble samlet foran St. Stefans basilika i Budapest.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Første festival var det 28. årlige karnevalet i Danube i Budapest, og den andre var Den internasjonale folklorefestivalen i Strážnice i Tsjekkia. Et medlem av ensemblet uttrykte takknemlighet for deres festivalopplevelse og sa: “Jeg gledet meg over å se grupper fra Ungarn og Tsjekkia opptre. Jeg fikk større kjærlighet til folket, deres land, kultur og historie. Jeg gledet meg over å kunne dele mitt vitnesbyrd og lys gjennom dans.” Mellom festivalene var gruppen på turné i Budapest, hvor de dro på sightseeing og filmet det tradisjonelle ungarske kunstverket, Dulándlé

BYU-Cougarettes i Italia og Frankrike

I juli reiste BYU-Cougaretts, et atletisk danseteam, til Italia og Frankrike. I Italia konkurrerte de på World Dance Movement, en internasjonal dansefest i Castellana Grotte i Italia. De fikk møte dansere fra ulike land og mottok prisen “Årets dansegruppe”.

“Å danse på denne scenen midt i vakre Italia var magisk! Når vi danser, prøver vi alltid å dele Kristi lys med andre. Og å kunne dele vår kjærlighet til dans og Kristi lys med lokalbefolkning over hele verden var så spesielt,” sa Abbi Kelley Slade, lederen for teamet

Cougarettene tilbringer tid sammen med familier ved flyktningsenteret Résidis i Paris.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Utover bare å konkurrere, tilbragte de tid med å danse og synge sammen med familier ved flyktningsenteret Résidis i Paris. Teamet understreket at denne opplevelsen var et av de “åndelige høydepunktene” av turneen.

BYUs Ballroom Dance Company i Belgia og England

Reisen til BYUs Ballroom Dance Company tok dem med tilbake til det prestisjetunge Britiske mesterskapet på Blackpool Dance Festival. Der ble kompaniet belønnet med to førsteplasser.

Ballroom Dance Company på Blackpool Dance Festival i England2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Etter seirene i Blackpool, dro Ballroom Dance Company til Brussel for å fremføre sitt show “Rhythm” (rytmer) på Royal Flemish Theatre, til et publikum av ambassadører fra EU og internasjonale embetsmenn.

Wind Symphony i Spania og Portugal

I år besøkte BYUs Wind Symphony de vakre landene Portugal og Spania. Orkesteret opptrådte to ganger den første helgen i Portugal, blant annet en opptreden på Lisboa Portugal tempels område.

I Barcelona opplevde gruppen et av høydepunktene på turneen sin – der de opptrådte på Palau de la Música Catalana. Symfoniorkesteret donerte billettinntektene til to lokale organisasjoner som arbeider med mennesker som strever med hørsel, syn eller psykisk helse.

BYU-performing-04
BYU Wind Symphony underholder et stort publikum på historiske Palau de la Música Catalana, i Barcelona i Spain.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

BYUs Young Ambassadors i Skottland

I sommer la BYUs Young Ambassadors ut på en turné i Storbritannia. Gruppen fremførte sitt show “Thank You for the Music” på Surgeons Hall Grand Theatre, arrangert av theSpaceUK, som en del av Edinburgh Festival Fringe.

Young Ambassadors besøker den vakre dalen Glencoe i Skottland.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Høydepunkter denne tiden omfattet innspillingen av tre musikkvideoer, utsolgte forestillinger og opptredener på andakter for lokale forsamlinger. En student sa: “Sosialt og åndelig lærte jeg at jeg kan finne tilhørighet, og at det finnes snille og Kristus-lignende mennesker overalt. Jeg følte kjærlighet fra folk vi møtte og min egen kjærlighet for dem.”

Brigham Young University er en privat utdanningsinstitusjon som drives av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Opprettet for å tilby en god konvensjonell utdannelse, og bygger på idealene og de religiøse prinsippene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.