Utstilling i Moss "On trial - Christ 2012"

- Bibelens rike bildemateriale har blitt liggende brakk i hundre år fordi de beste kunstnerne ikke har interessert seg for det. Denne bilderikdommen kan gå tapt om folk ikke vet hva det gjenspeiler, sier Synnøve Ellingsen, kurator for utstillingen "On Trial - Christ 2012", som kan oppleves på Galleri F15 på Jeløya i Moss i disse dager. Ellingsen har fått med seg flere erfarnesamtidskunstnere til utstillingen, kunstnere som har vist interesse for tematikken tidligere, bl.a. Thomas Hestvold som har gjort kirkeutsmykninger, Fritjof Hoel, Reidar Kaugerud og Marianne Bratteli for å nevne noen. Her er det både troende og ikke troende kunstnere som deltar for at utstillingen ikke skal bli ensidig. I et intervju med avisen Vårt Land uttaler Ellingsen at hun ikke kan garantere en lettfattelig utstilling. - Noen kunstnere er mer tilgjengelige. Hver kunstner står for stitt. En må ikke miste motet. Samtidskunsten fremmer en åpen holdning. Det ligner på det å gå i kirken; tør man å ha en åpen holdning, kan man bare vinne på det. Utstillingen varer frem til 9. september.