Nyhetsredaksjon Blogg

Mormonjente trosset kreften - løp maraton

Men Ida Helene S. Nilsen gjorde nettopp det. Hun våknet opp og så datt det ut av henne: ”Skal vi løpe maraton sammen, mamma?” Lørdag 22. september 2012 løp24-åringen og hennes mor Monica Finnerud (44) Oslo Maraton. Det er kun gått ett år siden hun var ferdig med behandlingen: Cellegift, operasjon, stråling. Første treningstur var ikke mer enn 60 meter. Ida holdt på å gå i bakken. - Jeg var helt utkjørt, sier løperen fra Vestfossen i Buskerud. Forhistorien Jenta som selv ble mor i en alder av 20 år, kjente en kul i brystet da ammeperioden var over. Hun trodde det var en melkekjertel. - Det falt meg ikke inn at det kunne være kreft, men jeg bestemte meg for å gå til legen. Prøvene, mammografi, biopsi og ultralyd, fortalte at det var akkurat den sykdommen. Beskjeden var sjokkerende. Datteren, nå fire år, var bare to da marerittet startet. Den vesle trengte stell og oppfølging, og så ble mamma Ida syk. Ida ble overført til Radiumhospitalet fordi hun nettopp var så ung. Den første av syv cellegiftkurer startet i oktober 2010. Hver tredje uke frem til mars måtte hun gjennom det samme.

Bla gjennom bloggen

Om: Denne bloggen er administrert og skrevet av funksjonærer innenfor avdelingen for Informasjons og Samfunnskontakt (ISK) i Jesu Kristi Kirke av Siste-Dagers Hellige i Norge. Publiserte blogginnlegg kan regnes som troverdige og nøyaktige men skulle ikke nødvendigvis ses på som Kirkens offisielle uttalelser. Hensikten med bloggen er å gi journalister, bloggere samt det offentlige rom tilleggsinformasjon om saker som omhandler kirken i media generelt. For offisielle nyhetsuttalelser fra Kirken, besøk Mormonnytt.no.

Retningslinje angående stil: Når du skriver om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, vennligst benytt Kirkens fulle navn i første henvisning. For mer informasjon om bruk av Kirkens navn, gå til våre stilretningslinjer på Internett. »Stilretningslinjer.