Den som er beredt, skal ikke frykte

En eske med stearinlys, noen flasker vann og litt knekkebrød og makrell i tomat på lager kan redde startfasen av et strømsammenbrudd. Kunnskap om enkle styringsmekanismer for økonomi, god helse og etablerte familieverdier er ytterligere beredskapstiltak.

Smakt gulrotmos og hjemmelaget kaviar på brødskiven eller rognebærsyltetøy med svisker og epler – rett fra naturen? Hørt om fettlokk som konserveringsmiddel? Hva med tørking, salting, safting og sylting – kjenner du de gamle metodene for bevaring av mat når man ikke kan bruke fryser og kjøleskap? Vet du at spiring av korn kan erstatte grønnsaker? Og at barn kan lære seg til å elske bønner?