Sted bekjentgjort for Oslo Norge tempel

Trofaste medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige anser templer for Herrens hus og de helligste steder for tilbedelse på jorden.

Det første presidentskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har bekjentgjort stedet for Oslo Norge tempel, som ble kunngjort i april 2021. Templet skal bygges på en 32 mål stor tomt ved Smedsvingen og Ravnsborgveien i Hvalstad i Norge. Planene viser et enetasjes tempel på ca. 1 000 kvadratmeter med gjestehjem og ankomstfasiliteter.

Oslo Norge tempel blir det første i landet og det fjerde i Skandinavia. Siste dagers hellige i Norge må for øyeblikket reise til tempelet i København eller Stockholm.

De første siste dagers hellige misjonærer kom til Norge i 1850-årene. Tusenvis av nordmenn sluttet seg de påfølgende årene til Kirken, og omtrent halvparten emigrerte til USA. I dag har Norge rundt 4 500 siste dagers hellige.

Detaljerte planer for utforming av tempelet er fortsatt under utvikling. Mer informasjon, blant annet utvendig utførelse, vil bli offentliggjort senere. Dato for første spadestikk vil bli bekjentgjort i fremtiden. Prosjektlederne vil snart begynne å samarbeide med lokale myndigheter om foreløpige planer for tempelet, og vil begynne å sende inn offentlige dokumenter i de kommende månedene.