Nyhetsartikkel

FamilySearch.org’s nye design gjør det mulig å dele bilder, alternativer for historier

Digital teknologi har gradvis gjort slektshistorisk arbeid enklere og mer tilgjengelig. En ny versjon av FamilySearch.org, som ble lansert tirsdag 16. april, gjør slektsforskning mer interaktivt og lett å samarbeide om, med ny elementer for sosiale medier, bilder og historier som skaper en mer personlig slektshistorie-opplevelse for hver bruker.

FamilySearch, verdens største slektsforskningsorganisasjon og en ideell organisasjon som drives av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, har oppdatert sitt nettsted slik at enkeltpersoner kan samarbeide med andre på nettet for å bygge sitt familietre, samle og dele familiebilder og historier, lage interaktive viftediagrammer og få tilgang til elektronisk hjelp døgnet rundt, syv dager i uken – helt gratis. Nettstedets forbedringer har til hensikt å gjøre slektshistorie mer appellerende for dem som ikke anser seg som forskere eller slektsgranskere, ikke minst ungdom som er mestere i den digitale verden og på sosiale medier.

Nedlastbare filmer i HD-kvalitet for nyhetsmedier

“Så mange av oss er involvert i slektshistorie uten å være klar over det,” sier Paul Nauta, markedssjef for FamilySearch. “Jeg ser på alle de sosiale nettverkene i dag – de er i bunn og grunn slektshistorie-plattformer. Folk deler hva de gjør fra dag til dag, hva de er interessert i, og venner og familie finner det interessant og deler sine egne tanker. Alt dette er slektshistorie, men vi har ikke hatt noen av verktøyene på FamilySearch.org til å hjelpe folk å gjøre disse koblingene til forfedre så de kan bli inspirert og motivert av det.”

Det vil si før nå. FamilySearch.org’s nye funksjoner, som er gratis for publikum, er beskrevet nedenfor.

Family Tree

Family Tree lar enkeltpersoner samarbeide om å bygge, administrere og dele slektshistorie på nettet. Brukerne vil finne informasjon innsendt av andre brukere i deres slektslinje blant de mer enn 900 millioner navnene som allerede er sendt inn av Internett-brukere. Family Tree har også en klikk-og-dra-funksjon som gjør det mulig for brukere sømløst å bevege seg opp, ned og fra side til side og zoome inn og ut i en anetavle. Brukerne har også tilgang til milliarder av navn på FamilySearch.org som kan bidra til å fylle ut de manglende grenene av treet.

Fotografier og historier

Alternativene for bilder og historier gjør det mulig for brukere å bevare bilder og historier om sine forfedre. Med bilder kan ansikter identifiseres og deretter knyttes til de respektive forfedres profiler i en brukers familietre. Bilder og historier kan også sømløst deles via Facebook, Twitter, Google+, Pinterest og epost.

Hver bruker kan laste opp så mange som 5000 bilder (med maksimalt 5 megabyte pr. bilde), og hver historie kan være på opptil 100 sider.

Ifølge daglig leder for FamilySearch, Dennis Brimhall, er bilder og historier viktige, fordi de “personlig lærer oss hevdvunne prinsipper fra dem som har gått foran oss, som verdien av hardt arbeid, hvordan håndtere livets oppturer og nedturer og virkningen av valg”.

Interaktivt viftediagram

Interaktive viftediagrammer presenterer slektslinjer i et fargerikt hjul, med brukeren i sentrum. Hvert lag av hjulet representerer en generasjon, og hjulet strekker seg ut til så mange som seks generasjoner dersom slik informasjon er tilgjengelig. Viftene kan brukes på en rekke måter. For eksempel sier Nauta at noen foreldre har skrevet ut et viftediagram for hvert barn, med barnets navn i midten, slik at de kan se seg selv i sammenheng med en større familie som strekker seg ut i generasjoner.

Å se deg selv i en vifte “forandrer deg”, sier Nauta. “Du ser deg selv stående på skuldrene til alle disse menneskene som har levd før deg. Du innser at du ikke er alene, og det gir livet ditt mening og perspektiv.”

Family Tree-veiviseren

Denne funksjonen er for nye og uerfarne slektsforskere. Family Tree-veiviseren stiller nye brukere spørsmål om levende og avdøde forfedre, og legger så forbindelser inn i slektstreet.

Aktiv hjelpeside

FamilySearch har skapt et globalt nettsamfunn som gir gratis brukerstøtte og personlig slektsforskningsassistanse på telefon og nettprat 24 timer i døgnet, hver dag. I løpet av noen uker vil nettstedet være tilgjengelig på ni andre språk: spansk, fransk, tysk, italiensk, portugisisk, russisk, kinesisk, japansk og koreansk.

Om FamilySearch

Tre millioner mennesker bruker opptegnelser, ressurser og tjenester fra FamilySearch hver måned for å lære mer om sin slektshistorie. Siden 1894 har FamilySearch og dets forgjengere aktivt innhentet, bevart og delt slektshistoriske opptegnelser over hele verden. Brukere kan få tilgang til FamilySearch sine tjenester og ressurser gratis på FamilySearch.org eller gjennom mer enn 4600 slektshistoriske sentre i 132 land, inkludert hovedsenteret, Slektshistorisk bibliotek i Salt Lake City, Utah.

FamilySearch sitt engasjement for å hjelpe folk å knytte bånd til sine forfedre er forankret i de siste-dagers helliges tro på at familien er ment å være det sentrale i vårt liv, og at familieforhold er ment å fortsette utover dette liv.