100 år gammel trosleder leder verdensomspennende konferanse

Russell M. Nelson leder fortsatt aktivt det verdensomspennende trossamfunnet

Russell M. Nelson, profet og leder for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, feiret sin 100-årsdag 9. september 2024. Han fortsetter å lede det verdensomspennende trossamfunnet med energi og medfølelse.

GC_EURN_01.jpeg
100 år gamle Russell M. Nelson vinker til dem som var samlet i Konferansesenteret på et møte under Kirkens halvårlige generalkonferanse. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I juni gikk president Nelson ut i sosiale medier og oppfordret folk til å markere fødselsdagen hans ved å følge Jesu eksempel og rekke ut en hånd til “den ene” i nød, med henvisning til lignelsen om det bortkomne får i Det nye testamente. Mange har delt sine erfaringer med å være “den ene” og hjelpe “den ene” på sosiale medier, ved hjelp av emneknaggen #99plus1.

GC_EURN_02.jpeg
Jesu Kristi læresetninger står i fokus på hver generalkonferanse, slik det er fremstilt i dette maleriet av Michael Malm. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Den 5.og 6. oktober vil den 100 år gamle profeten dele budskap om håp, fred og kjærlighet på Kirkens generalkonferanse, en verdensomspennende samling for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Alle inviteres til å delta på konferansemøtene som sendes fra Kirkens konferansesenter med 21 000 sitteplasser i Salt Lake City i USA, og strømmes og sendes direkte på mer enn 70 språk.

Ett svært etterlengtet innslag ved generalkonferansen er den mulige kunngjøringen av nye templer som skal bygges rundt om i verden. Under president Nelsons ledelse har den verdensomspennende kirkens tempelbygging gått fremover i høyt tempo. Siden president Nelson ble president for Jesu Kristi Kirke i januar 2018, har han bekjentgjort stedene for nye templer på hver generalkonferanse.

Flere nye templer over hele området Europa nord har blitt bekjentgjort i denne perioden, i Oslo, Birmingham, Edinburgh og Praia. I en tid da noen kirker stenger sine dører, bygger Jesu Kristi Kirke hellige bygninger for å dekke behovene til trofaste tilhengere overalt.

GC_EURN_03.jpeg
Helsinki Finland tempel ble bekjentgjort i april 2000 og innviet i oktober 2006. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
GC_EURN_04.jpeg
Lisboa Portugal tempel ble bekjentgjort i oktober 2010 og innviet i september 2019. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

President Nelson vil sammen med andre av Kirkens mannlige og kvinnelige ledere tale på generalkonferansens fem møter. Musikken på de fleste møtene vil bli fremført av det verdenskjente Tabernacle Choir at Temple Square.

Hvordan du kan se generalkonferansen

Alle konferansens møter vil bli strømmet direkte på broadcasts.ChurchofJesusChrist.org på mer enn 70 språk. De kan også sees på Kirkens General Conference YouTube channel og andre radio-, tv-, satellitt- og digitale kanaler.

Etter sendingen vil budskapene være tilgjengelig for senere visning på Kirkens General Conference YouTube channel og andre av Kirkens digitale kanaler, så vel som i Kirkens tidsskrifter.