Nettstedet FamilySearch - En av verdens beste slektsforskningsressurser

Av Ryan Morgenegg Skribent for Church News Kirken tar slektsforskning på alvor. Nettstedet www.FamilySearch.org får over 10 millioner treff i døgnet, et resultat av at Kirkens medlemmer bruker utallige frivillige timer ved å hjelpe mennesker over hele verden å oppdage sin slektshistorie. Over 150 millioner mennesker har besøkt nettstedet siden det ble lansert i 1999. Det fremste ikke-betalte søkeresultatet på Google for søkeordet “slektsforskning” er FamilySearch.org. Nettstedet drives av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og er gratis å bruke.

Det finnes over en milliard navn i nettstedets søkbare opptegnelser, og mange opptegnelser er lettere å søke i fordi de er kartotekført av frivillige. Per i dag bearbeider over 125 000 kartotekførere fra hele verden cirka en million navn i døgnet. Uavhengig av religion, alder eller teknisk ekspertise innbyr Kirken alle som vil, til å delta i kartotekføring. Alt som trengs, er Internett-tilgang og en datamaskin. Et Internett-program finnes på syv språk på FamilySearch. org.

Nettstedet kan by på hjelpemidler, brukerveiledninger og råd fra FamilySearch-eksperter. Man kan også dele sin egen kunnskap om slektsforskning med andre. FamilySearch er tilgjengelig for både erfarne og nye slektshistorikere. Man kan få hjelp av lokale medlemmer i tillegg til brukerstøtte på Internett. Det gis tilgang til denne hjelpen gjennom slektshistoriske sentre eller ved å kontakte FamilySearch Support på support@familysearch.org.