Siste dagers hellige i Europa mottar velsignelser ved å velsigne andre

Hjelpearbeidet for flyktninger i Tsjekkia, Frankrike, Tyskland, Moldova, Polen og Slovakia

Flyktningkrisen har engasjert de fleste europeere, herunder medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Mange er opptatt med å yte tjeneste til andre i land over hele Europa. Den vanskelige situasjonen som fordrevne ukrainere befinner seg i, går dypt inn på Kirkens medlemmer og venner og de finner aktivt måter å hjelpe på. Denne uselviske innsatsen blir ofte belønnet med sterke følelser av ydmykhet, mening og tilfredsstillelse. På denne måten blir både de som mottar tjeneste og de som yter tjeneste, velsignet.

Tyskland

20 kvinner fra Kirkens forsamlinger i Frankfurt og Friedrichsdorf hjalp ukrainske flyktninger den 19. mars med å feire 180-årsdagen til Hjelpeforeningen, Kirkens verdensomspennende kvinnetjenesteorganisasjon. De brukte Kirkens plattform for tjenesteforbindelser, JustServe, til å ordne med maling av møbler på et Caritas-senter for hjemløse flyktninger i Frankfurt. En ukrainsk mor og hennes familie var på ferie i Den dominikanske republikk da konflikten begynte. De satt uten dokumenter og med bare ferieklær, og befinner seg nå på senteret i Frankfurt. Hun var dypt rørt da hun hjalp frivillige, som følte med henne i hennes situasjon, med å male ubrukte møbler. Sammen malte de møblene i muntre farger og design, og de brukes nå til utendørs sitteplasser av senterets gjester.

Moldova

I samarbeid med andre religiøse organisasjoner i Moldova sørger Kirken for mat til flyktninger. Moldova Christian Aid Society tilbyr varme måltider ved tre grenseoverganger mellom Ukraina og Moldova, og har kontaktet andre religiøse grupper for å få hjelp med fordrevne flyktninger. Frivillige fra hele Moldova tilbereder varme måltider tidlig om morgenen, som så blir kjørt til grenseovergangene ved middagstid.  Måltidene består av kjøtt, poteter, ris og grønnsaker. Frivillige sørger også for vann, frukt og brød. Familier som krysser til fots, har varme måltider som venter på dem. Til og med grensevaktene engasjerer seg og hjelper til med å levere ut måltider til flyktninger mens kjøretøyer venter i kø for å krysse grensen.

Polen

Christina og David Foote, heltidsfrivillige for Kirken, forteller: “Folk kommer til Krakow i Polen etter tre eller fire dager på veien. Det er for det meste mødre med små barn, ofte sammen med besteforeldre, trette av å reise og bære eiendeler i handleposer eller tunge ryggsekker.” Flyktninger synes helt klart at kofferter med hjul er gaver sendt fra Gud. En mor fortalte: “Mine barn, mine foreldre og jeg hadde vært på reise i flere dager, hver med to ryggsekker. Så da misjonærene tilbød meg kofferter med hjul, fikk jeg tårer i øynene. Jeg visste at jeg var trygg.”

David tilføyer: “Vanligvis kommer vi inn på togstasjonen med fire kofferter per lagmedlem, så opptil tjue om gangen. Vi leter deretter rundt på stasjonen for å finne mennesker som trenger dem – koffertene er alle delt ut på mindre enn ti minutter. Så drar vi tilbake etter flere kofferter – en dag ga vi bort minst seksti.” Christina kommenterer: “Dette arbeidet er utmattende, både fysisk og følelsesmessig. Men når vi forteller dem at folk over hele verden ber for dem, kan du se lyset tennes i øynene deres med fornyet håp. Vi kan se at vi har lettet en annens byrde, og kanskje til og med bidratt til å besvare en bønn. Det er så verdt innsatsen.”

Frankrike

Maryna og hennes to små barn fikk ny start i Mulhouse i Frankrike etter at de flyktet fra volden i Ukraina. Deres historie begynte med transportforsinkelser, tunge ryggsekker, venting ved grensen, og til slutt et tog vestover. I Frankrike sørget medlemmer av menigheten i Mulhouse for Marynas familie med mat, losji, klær og vennskap. Christophe Mortier, en leder i Kirken, sammen med hjelpebyrået APPUIS, trengte bare én uke for å få tak i nye franske dokumenter. De neste tre årene gir dokumentene rett til beskyttelse av staten, medisinsk og økonomisk støtte og muligheten til å arbeide. Da barna begynte på skolen med dyktige lærere og nye venner, kunne familien puste ut og begynne å tenke på fremtiden.

Slovakia

Slovakiske medlemmer av Kirken hjelper aktivt flyktninger som krysser grensen i den østlige delen av landet. De sørger for at nyankomne får hjelp med kortsiktig eller langsiktig tilpasning, hjelp til transport og tilbyr mat og grunnleggende nødvendigheter. De hjelper også flyktninger med det juridiske, generell orientering og ressurser. Takket være den kollektive hjelpen fra myndighetene og samfunnet blir flyktningene godt sørget for. Slovakiske medlemmer av Kirken ønsker sine brødre og søstre velkommen med åpne armer til søndagens møter og andre aktiviteter. Kirken er også aktiv i en rekke humanitærprosjekter i samarbeid med andre organisasjoner.

Tsjekkia

Lokale medlemmer av Kirken i Liberec i Tsjekkia har vært aktive i flere prosjekter som ble lansert samtidig for å hjelpe flyktningfamilier som er medlemmer og som ankommer byen. Noen lokale medlemmer tilbød bolig. Andre medlemmer og flyktninger gjorde en samlet innsats for å ominnrede den lite brukte øverste etasjen i sitt leide møtelokale til innkvartering. I nok et prosjekt sluttet lokale medlemmer seg til de gresk-katolske og evangeliske kirkesamfunnene for å starte et fødesenter og en barnestue for ukrainske mødre og barn. “Programmet og den daglige omsorgen for barna tilbys av ukrainske medlemmer av vår forsamling,” sa Bohdana Hanzalová, et tsjekkisk medlem fra Liberec. “Her vil mødre fra alle trossamfunn også kunne ta hånd om administrative oppgaver, bli venner med de andre mødrene eller søke arbeid.”