Emne

Nye områdesyttier: Vanskeligheter og håp under pandemien

En av de mindre kjente historiene fra Bibelen forteller om at Jesus utnevnte sytti av sine tilhengere til å tjene og forkynne evangeliet. I Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges virke, er “Sytti” et embede avledet fra denne beretningen. Midt i pandemien finner en danske og en franskmann som nylig ble kalt til denne stillingen, måter å oppbygge og hjelpe andre på.

Hvis du kan gi litt av deg selv, vil din kjærlighet og omsorg inspirere og oppmuntre andre,” sier eldste Franck A. Poznanski, hvis kall ble bekjentgjort under en verdensomspennende virtuell samling i april i år. “Eldste” er en religiøs tittel som er gitt misjonærer og høytstående ledere i Kirken.

Eldste Poznanski er født i det vestlige Frankrike, og er én av to nye områdesyttier fra området Europa – en av Kirkens administrative enheter som strekker seg så langt nord som de nordiske landene og så langt syd som Spania og Kapp Verde. Den andre, eldste Erik Bernskov, kommer fra Jyllinge, 40 kilometer vest for København.

Begge ble kalt som områdesyttier. I motsetning til generalautoritet-syttier bor de hjemme, gir lederskap til tildelte forsamlinger i området og fortsetter å arbeide i sitt yrke. De virker som frivillige.

Å bidra til Kirken og samfunnet har alltid vært deres hjertesak. “Like før covid-19-pandemien begynte min hustru og jeg å servere frokost til de hjemløse en gang i uken klokken 06.00, minnes eldste Poznanski. “Å få anledning til å tjene mennesker, de trengende og de fattige, er alltid en velsignelse.” Han og hustruen Veronique er foreldre til fem og besteforeldre til ni barn.

Da pandemien rammet første gang og deltagelse på møter i Kirkens møtehus ikke var en mulighet, besøkte eldste Bernskov og hans hustru Anne, sammen med et annet par, ensomme og eldre medlemmer av forsamlingene i staven, trygt på trappen til deres hjem. Mens de holdt avstand, pleide de å synge en salme og levere hjemmebakt kake. “Bare det å se smilene til dem som ikke hadde vært sammen med andre på en stund, påvirket meg,” minnes han.

Eldste Bernskov er rekrutteringskonsulent av yrke, og verdsetter sin familie. Han og hans hustru er foreldre til fire og besteforeldre til fem. Før reiserestriksjonene likte han å ta med barna sine for å besøke Kirkens templer. Disse hellige stedene ligger i flere byer over hele Europa, og er steder for hellighet og fred. På to slike turer til England benyttet han også anledningen til å gå på fotballkamper.

Mens verden ble stengt ned, minnes eldste Bernskov at han gikk lange turer i naturen og tilbragte tid sammen med familien. Det siste året har verdien av å ha kontakt med menneskene rundt oss, blitt styrket i ham. “Etter hvert som pandemien svekkes noen steder, håper jeg at vi igjen vil yte omsorgstjeneste til hverandre, besøke hverandre og glede oss over hverandres selskap,” sier han.

Eldste Poznanski leder Kirkens utdanningsprogrammer for ungdom og unge voksne i Europa. Dette er hans heltidsarbeid. Han husker at han bekymret seg over at elever som var påmeldt, kunne møte utfordringer under pandemien som ville få dem til å gå glipp av klasser eller ta en pause fra å delta. Klassene ble imidlertid flyttet til Internett, og han var vitne til guddommelig hjelp. “Og på slutten av året 2020 hadde vi flere elever enn året før,” minnes han.

Å bli kalt som områdesytti har også hjulpet meg å lære å stole på Gud, sier eldste Poznanski. Han ble overveldet av angst og usikkerhet, men samtidig av Jesu Kristi kjærlighet. “Jeg kunne føle at jeg ikke skulle bekymre meg. Herren vil hjelpe meg,” konkluderer han.