Eldste Christofferson møter ordføreren i Óbuda i Budapest

Kirken har utgitt den kunstneriske gjengivelsen av Budapest tempel

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, møtte ordføreren i Óbuda-Békásmegyer, László Kiss, i Budapest, 1. mars 2024, for å presentere Kirken og drøfte detaljer om tempelet Kirken forbereder bygging av i kommunen.

Eldste Brent H. Nielson i De syttis presidentskap, og eldste Jack N. Gerard i De sytti, annenrådgiver i presidentskapet for området Europa sentralt, og Péter Borsos, president for Ungarn Budapest stav deltok også på møtet.

Budapest Ungarn tempel ble bekjentgjort i april 2019, og plasseringen av dette Herrens hus ble offentliggjort i oktober 2023. Dette blir Kirkens første tempel i landet. For tiden må Kirkens medlemmer reise til Freiberg i Tyskland for å tilbe i et tempel. En kunstnerisk gjengivelse av Budapest tempel har nå blitt offentliggjort av Kirken.

På møtet forklarte eldste Christofferson hvorfor siste dagers hellige bygge templer over hele verden, og delte entusiasmen de ungarske medlemmene av Kirken har for å få et Herrens hus i landet sitt. Eldste Christofferson sa at “ordføreren var svært positiv. Han ønsker alle religioner og trosretninger velkommen i lokalsamfunnet, og lovet å støtte Kirkens bidrag til lokalsamfunnet.” Ordføreren ble invitert til å delta på det fremtidige åpne huset når tempelet en dag er bygget og står klart til å bli innviet.

“Ordfører Kiss og hans medarbeidere ønsket Kirkens representanter hjertelig velkommen, og det var en spesielt vennlig og hjertelig stemning under hele samtalen,” sa president Borsos.

Kirkens delegasjon etterlot seg en liten statue av den oppstandne Kristus til ordføreren og takket ham for hans takknemlighet og åpenhet. Til gjengjeld ga ordfører Kiss, som selv er en troende mann, en storslått gave til eldste Christofferson, et 200 år gammelt ikon som har vært i hans families eie i flere generasjoner.

“Det er en dyrebar gjenstand. Det er svært meningsfylt og rørende for meg å motta noe så elskverdig og generøst som dette fra ham. Det er virkelig meningsfylt og noe jeg kommer til å ta med meg hjem,” avsluttet eldste Christofferson.

Det er over 5 200 siste dagers hellige i mer enn 20 forsamlinger i Ungarn, et land i Sentral-Europa. De første misjonærene fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ankom Ungarn i 1885. Misjonærarbeidet opphørte i flere tiår etter første verdenskrig. Kirken fikk offisiell anerkjennelse fra den ungarske regjeringen i 1988, og det første møtehuset i landet ble innviet ett år senere.

Siste dagers helliges templer skiller seg fra kirker og møtehus der medlemmer samles til søndagens gudstjeneste. Templene regnes som Herrens hus der Kristi lære bekreftes gjennom hellige ordinanser som forener familier for evigheten. I tempelet lærer medlemmene mer om hensikten med livet og inngår pakter om å tjene Jesus Kristus og andre.